Wat is nabijheidseffect (proximity effect) en hoe gebruik ik het?

Nabijheidseffect is een fenomeen dat in alle microfoons aanwezig is. Om het in simpele termen uit te leggen, microfoons vangen meer lage frequenties (bas) op wanneer de geluidsbron, dit kan bijvoorbeeld een muziekinstrument of stem zijn, dichter bij de microfoon staat. Wanneer je verder van de microfoon beweegt, zal de microfoon steeds minder bas opvangen.


‘Hoe dichter je bij een microfoon bent, hoe meer bas hij oppikt.’

Het gebruik van hogere stemmen bij microfoons.

Dus, is dit een goed of een slecht teken? Dat verschilt per situatie en doet er dus verstandig aan om de techniek toe te passen waar nodig. Als je stem van nature een dunne of een hoge toon heeft, werkt het in je voordeel om dichter bij de microfoon te staan. Normaal gesproken is dit handig voor veel vrouwenstemmen en sommige hogere mannenstemmen (tenor). Zodra je dichterbij komt, zal je opgenomen stem meer energie bevatten en werkt het nabijheidseffect in je voordeel.

Knallen, pops en filters bij microfoons.

het gebruik van nabijheidseffect via microfoons.

Als je nu weer te dicht bij uw microfoon komt kan dit weer andere problemen veroorzaken, deze zijn gelukkig handig op te lossen. Het kan voorkomen dat, als je te dicht bij de microfoon komt, een soort “knallen” onstaan. Meestal wordt dat veroorzaakt door het kloppende geluid dat wordt gemaakt als je woorden gebruikt met een “P” en “B”- medeklinker. Ook “S” -medeklinkers komen in extreme gevallen voor. Dit kan in de postproductie enigszins worden verminderd, maar dat klinkt nooit zo goed als een opname zonder deze zogenoemde ‘pops’. Een (goedkoop) popfilter doet wonderen en verhelpt deze problemen voor een groot gedeelte. Ook de ruimte maakt een groot verschil, Waterman legt hier uit wat de voordelen van een ‘dode kamer’ zijn.Wij raden aan om te kijken bij bax-shop, deze webshops verkopen ontzettend veel met een snelle levering.

Het gebruik van lagere stemmen bij microfoons.

Mocht je daarentegen een stem hebben die van nature sterk en basachtig is (vooral mannelijke stemmen), kan juist het dichterbij komen bij de microfoon ervoor zorgen dat de bas onaangenaam overslaat en een dreunend gevoel geeft. Voor luisteraars is dit onprettig en werkt op dat moment niet in het voordeel van een warme lage stem. Als je tijdens de opname hoort dat dit het geval is kan het een idee zijn om een klein stapje achteruit te doen, om zo de lage frequentie over de ruimte te verspreiden en de lage ‘hum’ die in de opname zit op te lossen.

De gepaste afstand

De vraag is dan ook, hoe bepaal je de optimale afstand tussen de microfoon en jou? Helaas bestaat er niet één juiste afstand, stemmen zijn zo uniek dat er per situatie moet gekeken worden wat het beste werkt. Wil je het meeste uit je opname halen doe je er goed aan om in een test opname verschillende afstanden uit te proberen, de afstand op te meten en deze in de opname uitspreken. Vervolgens luister je de opnames terug en maak je een keuze welke voor jou het meest aangenaam klinkt. Zo kan je het nabijheidseffect in je voordeel toepassen.
Neem contact met ons op of voeg een opmerking toe, we helpen graag met je podcast een hoger niveau te bereiken.

Video

Deze man laat doormiddel van een video zien hoe nabijheidseffect werkt bij microfoons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *