Makkelijk een podcast bewerken. voor beginners en professionals.

Een podcast bewerken is niet altijd het meest “leuke” werk maar is wel noodzakelijk. Om de het editen van een podcast tot een niveau te brengen dat het verdient, is er tijd nodig. Voordat ik de tools laat zien die wij gebruiken in ons werk, zal ik eerst wat uit de weg ruimen:

  • Een professionele editor kan een goede podcast alleen maar beter maken
  • Een professionele editor kan een slechte podcast niet goed maken
  • Je kan je podcast verbeteren door je eigen podcast bewerken
  • Je kan je podcast verslechteren door je eigen podcast bewerken

In dit artikel probeer ik helder uit te leggen hoe je je eigen podcast moet bewerken. Een gedeelte van dit proces is smaak. Op dit gebied kan ik niet een duidelijk proces geven dus houd daar rekening mee. Het meest belangrijke is, is dat de inhoud altijd belangrijker is dan hoe mooi en strak alles klinkt.

Een podcast bewerken & editen op top niveau.

Podcast bewerken: het ruwe audiobestand opnemen

Er van uitgaande dat je de apparatuur beschikbaar hebt, zul je altijd beginnen met het gesprek opnemen voordat je een podcast gaat editen. We gaan in dit artikel er niet veel op in maar in de toekomst zullen we hier meer aandacht aan besteden. Wil je het beste resultaat krijgen uit microfoon, lees dan dit artikel over het nabijheidseffect (proximity effect).

De audio van het bestand opknippen

Voordat ik met bewerken begin luister ik de hele podcast een keer helemaal door. Dit voelt overbodig maar het zal je verbazen hoe belangrijk het is om het grote plaatje eerst voor je te kunnen zien.

Stappenplan voor een podcast bewerken.

  • Met een kladblok naast me schrijf ik opvallende dingen op, goed en misschien wat minder.
  • Vervolgens kijk ik naar het audio bestand en begin ik een podcast editen door de grote stiltes eruit te halen. Bijvoorbeeld wanneer mensen wat drinken pakken of naar het toilet toe gaan.
  • De audio speelt af en ik luister naar het ritme van de persoon die praat. Sommige podcastgasten zijn natuurlijke sprekers en sommige hebben het wat moeilijker. Wanneer ik hiervoor toestemming krijg, probeer ik de “overbodige” informatie, zoals veel stiltes, stammelingen of herhaalde zinnen weg te halen.
  • In andere gevallen probeer ik zo min mogelijk het ritme van de podcast te bepalen door het te bewerken. Vooral wanneer de podcastgasten natuurlijke sprekers zijn en goed uit hun woorden komen. Ik kan garanderen dat dit zo veel lastiger is dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

Podcast bewerken met de stemmen & ruis

De stappen hiervoor zijn vooral arbeidsintensief werk maar heeft weinig ruimte voor creativiteit. Deze fase is te vergelijken met koken. Zie de eerdere stappen als het snijden van de groentes en het vlees en aanbakken. De stemmen naar voren laten komen en ruis weghalen kun je zien als het specerijenkastje waardoor je meerdere smaken kan toevoegen. De meest gebruikte “smaken” in audio mixen zijn als volgt:

  • Equalizer (EQ)
  • Compressie (Compression)
  • Verzadiging (Saturation)
  • Ruisonderdrukking (Noise Reduction)
  • Reverb (Galm)

Equalizer

Egalisatie – of EQ – is een van de meest bekende vormen van audioverwerking bij een podcast bewerken. Met EQ kun je het volumeniveau van een frequentie (of bereik van frequenties) binnen een podcast editen. Hierdoor kun je op zijn beurt een geluid – of soms zelfs hele nummers – van zijn onvolkomenheden genezen. Dit wordt gedaan door ongewenste frequenties af te snijden en / of andere te versterken. Dit allemaal om geluiden in balans te brengen zodat ze bij uw mix passen.
Simpel gezegd, compressie vermindert het dynamische bereik van een audiotrack door het volumeniveau van de luidste delen te verlagen, dichter bij de zachtere segmenten van de track. Dit resulteert in een track met minder variaties in volume, van de microfoon tot het eindproduct.

Compressie

Compressie is misschien wel het meest lastigste om goed uit te leggen. Zelfs veel professionals vinden het soms moeilijk om dit aan andere uit te leggen. Hopelijk kan ik het duidelijker maken zodat jij je podcast beter kan bewerken.

Threshold (de drempel)

De threshold stelt het decibelniveau (dB) in waarop de compressor überhaupt begint te werken. Stel, we stellen de drempel in op -15 dB, dan zou compressor pas worden geactiveerd als het boven de -15db komt. Het signaal wordt met een hoeveelheid gecomprimeerd, dit wordt aangeduid als ‘ratio’.

Ratio (de verhouding)

Als we het hebben over ‘ratio’, bedoelen we hoeveel we precies willen dat de audio wordt gecomprimeerd boven de threshold. Hoe hoger de ratio, hoe meer compressie wordt toegepast. De ratio is vaak hetgeen waar de de editor een podcast gaat bewerken op smaak, dit hangt af hoe fijn je een hevig gecomprimeerde stem vindt.

Een voorbeeld van een podcast bewerken:

De laagst mogelijke verhouding is 1: 1, wat betekent dat er geen enkele compressie wordt toegepast.
2:1 betekent dat voor elke 2 dB het signaal boven de drempel komt, de compressor 1 dB output levert.
Een verhouding van 4: 1 betekent precies hetzelfde, alleen in hogere termen. Dus voor elke 4 dB dat het signaal boven de drempel komt, geeft de compressor 1 dB output. Zo kun je nog wel even doorgaan maar hopelijk zorgt dit voor meer duidelijkheid bij het bewerken van de podcast.

Attack (startsignaal)

De ‘attack’ verwijst naar de hoeveelheid tijd die de compressor nodig heeft om op het audiosignaal te reageren. En de maximale ratio te bereiken zodra de drempel is overschreden, aangeduidt in milliseconden (ms).
Als je een snelle attack instelt, zorgen we ervoor dat eventuele pieken of transiënten van het signaal erg snel volledig worden gecomprimeerd. Een langzamere attack laat de pieken en transiënten door, maar de audio die volgt wordt gecomprimeerd. Dit is vaak een kwestie van smaak bij een podcast editen, ik houd het zelf meet van om een lichte attack ervoor te gebruiken.

Vrijlating (Release)

De ‘release’ is de tijd die de compressor nodig heeft om te stoppen zodra het audiosignaal onder de drempel is gedaald. Een snelle release kan onnatuurlijk klinken – het audiosignaal valt hierdoor namelijk erg snel weg. Daarom zal een langzamere, geleidelijke vermindering bij het de podcast bewerken aangenamer zijn voor het oor.
Saturation
Als je het over kunst hebt, betekent verzadiging de hoeveelheid heldere, onverdunde kleur in een schilderij of foto, meestal kleuren die vrij intens en niet gearceerd zijn (de Latijnse wortel saturatus betekent vullen, verzadigen of doordrenken). Zie daarom saturation als een functie om een signaal (de stem) voller, rijker en meer verzadigd te laten klinken.

Vaak zijn de plug-ins simpel in gebruik, kijk wel uit, je kunt al snel te veel gebruiken waardoor je stem ‘distorted’ gaat klinken. Gebruik je het subtiel krijg je een rijkere stem in de podcast en door het te bewerken krijg je een mooiere klank.

Noise Reduction (Geluidsonderdrukking)

Ruisonderdrukking vermindert constante achtergrondgeluiden, zoals gebrom, gefluit, gejank, gezoem en “gesis”, zoals gesis op een band, ventilatorgeluid of FM/webcast-draaggolfruis. Het is niet geschikt voor individuele klikken en ploppen, of onregelmatig achtergrondgeluid zoals van verkeer of publiek. Daar zijn andere functies voor!
Om ruisonderdrukking te gebruiken, heb je een regio in de geluidsgolven nodig die alleen de ruis bevat die u wilt verminderen.

Houd er rekening mee dat het onmogelijk kan zijn om een bevredigende verwijdering te krijgen als het geluid erg luid is, het geluid variabel is, de muziek of spraak niet veel luider is dan het geluid of wanneer de geluidsfrequenties erg lijken op die van de muziek. of spraak.
Het proces is eventjes uitvogelen dus voor het gemak kun je hier https://manual.audacityteam.org/man/noise_reduction.html het hele proces vinden in het gratig programma Audacity.

Reverb

De reden waarom ik reverb als laatste wil toelichten is omdat dit niet voor iedereen relevant zal zijn bij een podcast editen. Bij slecht geïsoleerde ruimtes, is het absoluut niet de bedoeling dat je dit toepast bij een podcast bewerken. Dit is alleen van belang bij goed geïsoleerde ruimtes. Een compleet “dode” stem is namelijk ook niet prettig om naar te luisteren. Hier een kleine beschrijving van een moeilijk begrip.

Reverb ontstaat wanneer geluidsgolven (de stem) van een geluidsbron (een persoon) weerkaatsen op oppervlakken in een kamer. De stem veroorzaakt (door middel van geluidsgolven) een groot aantal reflecties tegen de muren en komen terug in je oor. Vaak merk je de galm niet in kleine kamers maar zodra je in een grote orkestzaal staat wel. Gek genoeg is dit hetzelfde principe. Het resultaat wordt vergroot in grotere kamers waar het lijkt alsof het geluid doorgaat nadat de bron (de stem) is gestopt. Hoe groter de kamer, hoe groter de potentiële nagalm. Waarom zouden we dit effect willen nabootsen? Om de natuurlijke galm van elke kamer waarin we ons bevinden te veranderen of te overdrijven.

Hersenen zijn trouwens redelijk goed in het automatisch “afstemmen” van een flinke hoeveelheid van nagalm. die wordt geïnterpreteerd als achtergrondruis. Ooit gehoord van het “Cocktailparty-effect”? Dit gaat over ons vermogen om ons te concentreren op een enkel gesprek in een zee van babbelende mensen.
Hiervoor hebben we echter beide oren nodig. Als je een beter gevoel van natuurlijke galm in een ruimte wilt krijgen, kun je in je handen klappen en luisteren naar hoe het uitdooft.

Denk hier nog even over na bij een podcast bewerken..

Hopelijk krijg je met dit artikel een duidelijker beeld van hoe je zelf een podcast moet editen. Wil je het toch liever uitbesteden? Wij kunnen adviseren, editen, branding, pakketten aanbieden en nog veel meer.

Stuur ons gerust een berichtje voor meer informatie.