Podcast artwork; een introductie in artwork creatie.

Veel podcasters voelen zich prettig bij het voeren van gesprekken met als doel goede content te creëren. Waar sommige podcasters een natuurtalent voor dialoog hebben, zal een aantal problemen ondervinden met het maken van podcast artwork in hun project. Voordat je toekomstige luisteraar ook maar iets van je zal luisteren, zal het artwork het eerste zijn wat ze tegenkomen van je. Het kan zijn dat je artwork niet de juiste mensen ‘naar binnen sleept’ en zul je potentiele luisteraars missen die je content geweldig zouden vinden. De hamvraag is; Hoe presenteer ik artwork dat samenhangt met de content die ik creëer?

De basisregels

Zonder al te diep in te gaan op de techniek van het daadwerkelijk maken van het artwork, zijn er een paar regels waaraan je artwork aan moet voldoen:

– 3000×3000 pixels wordt aangeraden
– JPG of PNG-formaat
– De kleurruimte gebruiken van RGB.

Mocht je niet helemaal bekend zijn met de RGB kleurruimte kun je je hier verder op inlezen.

Belangrijke elementen in artwork.

Het is het ook gebruikelijk om een paar elementen te gebruiken die je podcast artwork herkenbaar en uniek maken.

– De naam van de podcast
– De namen van de presentatoren/presentatrices
– Een uniek slogan dat past bij jouw content
– Objecten die jouw content vertegenwoordigen
– Originele kleurencomposities

Om een duidelijk overzicht te krijgen van jouw kwaliteiten is het verstandig om kernwaardes op te schrijven van je podcast. Om je op weg te helpen kun je via deze link. kernwaardes aanvinken die resoneren met jouw product. Dit zorgt voor een duidelijker beeld van je eigen product. Ook wordt het makkelijker om het artwork de juiste uitstraling te geven die resoneert met jouw doelgroep.

De theorie achter podcast artwork.

Wanneer artwork designer wordt gevraagd om artwork te maken voor een klant, zullen ze op een paar dingen letten:

  • Kleurencompositie
  • Waarde
  • Vorm
  • Lijnen
  • Textuur
  • Ruimte
  • Lettertype

Het combineren van kleuren tot een samenhangend geheel.

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe kleuren onze emoties positief en negatief kunnen beïnvloeden. Het is evident dat kleur een ontzettend grote rol speelt in ons gedrag. Er zijn meerdere grafieken op het internet die stellen dat kleuren een duidelijk emotie patroon afgeven. De werkelijkheid is dat het niet zo simpel ligt. De favoriete kleuren tussen mannen en vrouwen is zo wisselend dat je er moeilijk op kunt anticiperen. Dit maakt kleur vooral een smaakkwestie. Waar je wel goede controle over kunt hebben zijn de composities van kleuren wat prettig is om naar te kijken. Om dit te verwezelijken is het verstandig om een paar hulpmiddelen in te schakelen zodat de kleuren elkaar kunnen complimenteren.

Hoe gebruik je kleuren contrast in podcast artwork.
Kleuren met ultieme contrasten.




 




Contrast en sfeerimpressie

In de afbeelding hierboven kun je zien welke kleuren in contrast staan met elkaar. Door kleuren te combineren creëer je diepte in je artwork en kun je belangrijke elementen naar voren brengen zoals hierboven afgebeeld.

Wat ik zelf vaak om mij heen zie is dat het meestal mis gaat bij de kleurencompositie. Artwork hoeft niet per definitie het concept uit te leggen bij het eerste aanzicht. Het artwork moet wel een goede presentatie zijn van jouw persoonlijkheid, content en image. Artwork wat bestaat uit donkerblauw en rood op een zwarte achtergrond zal niet goed passen bij een podcast over een manege en hun verzorgers. Terwijl een podcast over de criminele onderwereld niet gepresenteerd wordt met geel, roze en paarse tinten.

Gebruik de waarde om de kleuren in je artwork dichter tot elkaar te brengen.

Het gebruiken van de meest basis kleuren zal op den duur gaan vervelen en worden al gauw gezien als “goedkoop”. Doormiddel van de waardes aan te passen kun je verschillende kleuren dichter bij elkaar brengen om een samenhangende compositie te maken. Hieronder zie je een voorbeeld hoe een selectie deze waardes in verhouding tot elkaar staan.

Kleuren composities voor podcast artwork.

De vorm en lijnen bepalen de content van de podcast artwork.  

Het kiezen van de vorm en lijnen is een abstract concept, want hoe bepaal je de vorm van je artwork voor podcast? Nadat de kernwaardes zijn opgeschreven van de podcast, zal bepaald moeten worden wat de vorm zal zijn van het artwork. Doormiddel van een voorbeeld kun je je eigen gedachten hierop loslaten.

Een voorbeeld:

Fruitfris is een nieuw vruchtendrank waarbij verschillende fruitcombinaties wordt verkocht in de winkels. Om naamsbekendheid voor het product te genereren, besluiten de oprichters om een podcast te starten dat gaat over de origine van vruchten, de historie van fruitdranken en interessante verhalen over de telers. De oprichters willen graag artwork maken dat de juiste doelgroep aantrekt maar weten niet precies waar ze moeten beginnen. Het ontwerpen van kunst is altijd subjectief, dus er zijn meerdere richting waarop ze dit kunnen voortzetten. Voordat je een ontwerp kunt maken zullen ze als eerst moeten bepalen wat het concept moet zijn.

Omdat de podcast over fruit gaat zou er een geanimeerd stuk fruit zoals een appel gebruikt kunnen worden, een minimalistisch concept. Het zou ook een collage van realistische fruitstukken kunnen worden die als een krans om de naam van de podcast heen hangt. Misschien willen de oprichters juist dat zij het gezicht worden van de podcast en een band opbouwen met de luisteraar. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen drie soorten artwork: personifiëring (artwork met de oprichters van het bedrijf), volledige animatie en een materialistische samenstelling.

Personifiëring, Materialistische samenstelling en Animatie.

Dr Kelder en Co voorbeeld artwork.

Bij een personifiëring zul je een goede foto moeten maken van jezelf en via software (bijv. Photoshop) jezelf uitknippen om je op een achtergrond te plaatsen met de naam van je podcast. Dit zal voor sommige niet als makkelijk worden ervaren maar zo kan het eruit zien:

TBS podcast voor textuur.

Een materialistische samenstelling kan een simpele foto zijn van objecten die je zelf hebt uitgekozen en die het project op een goede manier weergeven. Het is dan wel van belang dat je in nabewerking de naam van de podcast in je foto kan bewerken.

Met Nerds Om Tafel animatie in artwork.

Bij eigen animatie komt meer werk bij kijken. Wil je het zelf maken, of wil je iemand inhuren om het te ontwerpen? Sommige mensen kunnen dit zelf niet en willen er liever ook niet voor betalen. In dit geval kun je op copyright-free websites foto’s downloaden die betrekking hebben tot jouw onderwerp. In deze gevallen zouden sites zoals Pixabay.com en zelf in Paint de resterende informatie toevoegen.  

Het invullen van de details: gebruik van textuur en ruimte.

Een zachtaardig en luchtige podcast gebruikt niet veel ruwe en overdreven texturen die het artwork een rauw randje geven. Je kunt je zien dat ‘De tbs podcast’ een textuur gebruikt die het lettertype een ‘grit’ geven. Echter kun je zien dat de textuur van het lettertype correspondeert met de zware onderwerpen die worden aangehaald in de podcast over leven in tbs. zoals bij ‘Met Nerds Om De Tafel’, wat een “veel lichter onderwerp” betreft. De rechte letters met heldere textuur laat zien dat dit een podcast is waarbij feiten op een rijtje worden gezet. Ook kun je voorstellen dat hier duidelijke taal wordt gesproken over de tech-wereld. Hierbij zou het dus minder goed werken om textuur te hebben die anders doet vermoeden.

Welk lettertype moet ik gebruiken voor mijn podcast?

Een lettertype spreekt boekdelen over je project. Zoals eerder aangegeven is het belangrijk dat je eerst een goed overzicht hebt van de kernwaardes van je project voordat je begint met de invulling van beeldvorming, begin daar dus mee. Wanneer het overzicht duidelijk is, kun je kijken naar welk lettertype past bij de kernwaardes die je hebt opgeschreven. Ben je scherp, assertief en kritisch? Dan kan het een idee zijn om een lettertype te gebruiken dat scherpe randen heeft van de ‘Serif-familie’. Ben je een interviewer die gesprekken heeft met bekende Nederlanders over hun levensverhaal op een losse manier? Dan zou een monospace of cursive-family misschien een logischere keuze zijn. Het kiezen van fonts komt uiteindelijk toch neer op smaak en is gewoon een kwestie van heel veel proberen.

Tips om zelf podcast artwork te creeren

Ik kan aanraden om bij het kiezen van een lettertype voor je artwork websites te gebruiken die je een groot overzicht geven van de opties. Dafont of Myfonts zijn handige sites je op weg kunnen helpen om de juiste lettertypes te vinden. Deze sites maken het mogelijk om je eigen tekst in te vullen waarbij ze jouw tekst in elk font plaatsen om je een idee te geven hoe dat eruitziet. In sommige gevallen moet je een klein bedrag betalen om het professioneel te gebruiken maar dit bedrag is vaak erg laag. In de toekomst zal ik dieper in gaan op lettertypes, het combineren van verschillende lettertype families en het bewerken van bestaande lettertypes om ze uniek aan jouw product te linken.

Simpel & Effectief

Tot slot wil ik meegeven dat een er een grote misconceptie heerst onder het maken van artwork, voor zowel podcasts als artwork voor bedrijven en artiesten; hou het simpel. De beste logos en artwork komen voort uit de meeste simplistische ideeën, want juist deze ideeën blijven hangen. Door een groot gedachtengoed te omschrijven in een simpel design, ondanks dat het wel degelijk moeilijk te verwezenlijken valt, zal je bedrijf boven alle andere uitstijgen.
Om een paar voorbeelden te geven van bedrijven die dit succesvol hebben gedaan:

How Mick Jagger's Mouth Became the Rolling Stones' Legendary Logo ...
Rolling Stones: “Het concept voor de tong kwam voort uit de anti-autoritaire houding van de band en de overduidelijke seksuele connotaties weer te geven,”
Nike: Om elke atleet ter wereld inspiratie en innovatie te brengen.
99% Invisible - Wikipedia
Podcast 99% Invisible: “Over alle gedachten die in de dingen gaan waar we niet aan denken – de onopgemerkte architectuur en vormgeving die onze wereld vormgeven.”
Song Exploder
Song Exploder: “Een podcast waar muzikanten hun liedjes uit elkaar halen en stuk voor stuk vertellen hoe ze zijn gemaakt.”